"I Bachs trädgård"

Sommaren 1739 reser Johann Sebastian Bachs äldste son, Wilhelm Friedemann, hem från sitt arbete vid hovet i Dresden för att besöka sin familj i Leipzig. Med sig har han sin vän och musikerkollega från hovet, den berömde lutenisten Silvius Leopold Weiss och hans elev. Gästerna stannar i fyra veckor i huset Bach, musicerar tillsammans, diskuterar, improviserar och spelar hemmakonserter.

Och det måste vara då som det märkvärdiga verket BWV 1025 kommer till. Detta verk, utgivit av J.S. Bach året därpå, har nämligen visat sig bestå av en solosvit för luta som Weiss tidigare hade skrivit, med en tillfogad överstämma från Bachs hand. Weiss suveräna komposition lyfter än mer, när Bach tillfogar sina nedskrivna improvisationer. Det är med en förvånande lekfullhet som Bach lägger sig i verket, ömsom förstärkandes lutstämman, ömsom glänsandes själv. Här får man uppleva mästaren närmre än någonsin!

Sviten är idag sällan spelad, förmodligen av den anledning att det är få som trakterar den krävande 13-köriga barocklutan. I konserten får man höra den klinga i vacker kombination med en mjuk blockflöjt, kallad ”voice flute”.

Programmet bjuder på fler verk från familjen Bach, ur:
- sonen Carl Philip Emanuels känslostormande solosonat för flöjt i a-moll
- Johannes Sebastians andra cellosvit som Dohyo har skrivit om för luta
- en liten pärla till sonat som är skriven av Johann Sebastians storebror, kallad ”Stockholm-Bach”.

Emelie Roos och Dohyo Sol har specialiserat sig på tidig musik och hör till landets mest efterfrågade virtuoser på sina instrument. De har spelat tillsammans sen de träffades under sina studier på Musikhögskolan i Stockholm. Idag bor de i Höör, där de driver en egen festival och framgångsrik barockorkester, Höör Barock.